Menopauza – zabrat dostává tělo i psychika


Našla som príma online poradňu a keďže tie odpovede sa mi zdajú veľmi rozumné a najmä konkrétne, odkladám si to sem do "nezabudnutia". Možno tu nájdete aj nejaký svoj problém a odpoveď na vlastné otázky.

Cítíte se unavená, vyhořelá, nepřitažlivá? K tomu se mohou přidružit změny nálady, bolest hlavy, návaly, ztráta chuti na sex. Je možné se tomu vyhnout?
Na dotazy čtenářek odpovídal gynekolog a sexuolog MUDr. Pavel Turčan, člen  Sexuologické společnosti, České společnosti pro menopausu a andropausu, České gynekologické a porodnické společnosti či Mezinárodní společnosti pro sexuální medicínu.



Online chat:


Dobrý den. Jsem šest měsíců po odebrání dělohy a vaječníků (50let), zatím beru Menofem a pociťuji jen mírné návaly. Není lepší brát přece jen nějaké mírnější hormony, už jen proto, že nechci předčasně "zbabovatět" ? Dále mám vysoký tlak a náběh na cukrovku.Jaký je prosím Váš názor?(Lenka)
Foto
Hormonální léčba v přechidu může pomoct i právě u náběhu na cukrovku, dá se volit přípravek opravdu i s nižšími hormonálními hladinami. Domluvte se se svým gynekologem, či navštivte jiného odborníka. každopádně bych změřil hormonální hladiny
Dobrý den, před 8 lety jsem prodělala hysterektomii. Od té doby bojuji s velkými návaly, beru Estrofen 1 mg, který moc nezabírá. Nejhorší je to v noci, kdy tak 10x za noc jsem celá propocená a musím se odkrývat. Je nějaká jiná léčba ? Je mi 54 let. Děkuji za odpověď.(Ivana)
Foto
Někdy nezabírají čisté estrogeny, i když ty se u žen bez dělohy podávají nejčastěji. Vhodné je vyzkoušet změnu na tibolon, který je rovněž vázaný na lékařský předpis.
Dobrý den Je mi 47 let , menstruaci mám pravidelnou, přesto tak týden před ní se v noci potím. Cítím se velmi unavená a plačtivá bez nálady. Vzhledem k prodělaným trombozám a leidenské mutaci nesmím brát žádné hormony. co s tím? Lečím se s hypofunkcí štítné žlázy. (Jana P.)
Foto
V tomto případě můžete buď Sarapis mensis či Sarapis plus, které mohou brát i ženy s Leidenskou mutací.

Dobrý den, je mi 59 let, jsem pořád unavená, spím denně tak 4 hodiny, několikrát denně se hodně spotím, bolí mně klouby. Může to být menopauzou ?(Helena)
Foto
Ano, může, ale rovněž by se mohlo jednat i o potíže se štítnou žlázo či jiné problémy. Vyhledejte proto lékaře a domluvte se na vyšetření hormonálních hladin

Dobry den. Chci se zeptat beru Ha je mi 45let porad je pravidelna men.jak poznam ze je menopauza dekuji(ilona)
Foto
Musíte ji zkusit vysadit, nebo by vám mohl lékař odebrat krev na hladinu hormonů, hlavně FSH a LH, ale tento odběr je nutné provést až na konci 7-denní pauzy, než začnete brát další tabletu z nového platička
Menopauzu jsem poznala jen díky tomu, že jsem přestala menstruovat. Mám stále chuť na sex (je mně 60 let), ale začátek styku je velmi nepříjemný až bolestivý a partner tvrdí, že se do mě nemůže dostat přes něco tvrdého. Používám gel, během dne si zavádím kuličky. Gynekolog nic nenašel. Jsem zdravá, cvičím, nadváhu nemám. Poradíte?(MonikaL.)
Foto
Doporučuji lokálně fytoestrogenový gel Phytosoya či čípky s kyselinou hyaluronovou- Feminella hyalosoft, Cicatridina, nebo lokální hormonální léčbu předepsanou lékařem. Stav, který popisujete, může totiž souviset s nedostatekm estrogenů a jeho vlivem na poševní sliznici
Dobrý den, pane doktore, prosím Vás mohl byste mi doporučit nějaký nový preparát pro ovlivnění klimakterických příznaků. Je mi 50 let, cítím únavu a ztrátu vitality. Raději bych začala s nějakým účinným, přírodním přípravkem nebo s bylinkami.(Ducháčová Dana)
Foto
Pokud je vám 50 let a ještě menstruujete, zkusil bych Sarapis plus, pokud již menstruaci nemáte, tak Sarapis soja.
Dobrý den, je mi 55 let a mám v posledním roce stále "špatnou náladu" . Jsem na okolí až zlá, agresivní až pomstychtivá . Úplně si to uvědomuji , ale prostě mě každa hloupost úplně vytočí. Vůbec nevím co s tím mám dělat, nikdy v životé jsem taková nebyla . Samotnou mě to mrzí. Zřejmě to souvisí s hormonálními změny....(Jitka)
Foto
Je to poměrně bežný příznak přechodu. Zkuste dopňky stravy typu Sarapis soja či jiné a přípaně bude-li sta přetrvávat, i vhodnou hormonální léčbu po domluvě s vaším gynekologem. 
Dobrý den,ve 45 jsem dostala poslední menses,pan doktor mi tvrdil,že to není přechod.Po 3 letech mi řekl ,že to asi přechod je,ale mám dost často jíž 5 let bolesti v celém podbřišku ,návaly jakoby od břicha,bolesti i ve střevech,myslím tím,že mě tam pícha ,ale ne na stejném místě.Na kolonoskopii jsem byla,nález divertikly,bylo mi řečeno k mému věku normální nález.Je teda možné,že mi ty bolesti mohou pocházet od přechodu(Renata)
Foto
Pokud se další menstruace do 1 roku od posledníího krvácení nedostaví, můžeme říct, že byla opravdu poslední v životě. Potíže které uvádíte, mohou být spojené i s přechodem, zkuste něco na přírodní bázi nebo se zkuste domluvit na vhodné hormonální léčbě.

Co se dá dělat pro potlačení, zmírnění příznaků memopauzy ?Děkuji(Marcela)
Foto
Změnit životosprávu, konzumovat méně kofeinu a alokoholu, nekouřit či vyhýbat se zakouřeným protorům, ve stravě přijímat více zeleniny a ovoce a snažit se udržovat tělo v kondici, pak případně konzumovat více sojových výrobků, nebo využít některé doplňky stravy
Dobrý den pane doktore, chci se zeptat, jaký názor máte na oddalování menopauzy po padesátce užíváním klasické hormonální antikoncepce? Děkuji.(Pavla)
Foto
Užíváním klasické hormonální antikoncepce menopauzu neoddalujete. Vy už prakticky v ní můžete být, a krvácení, které se při jejím užívání dostavuje, může být již pouze odpovědí na hormony, které tam uměle dodáváte. Pokud antikoncepci chcete mít dále jako náhražku chybějících hormonů, někdy je vhodné přejít spíše na jinou formou, již na tzv. hormonální substituční terapii, a pokud by se už krvácení nedostavovalo, je možná i její kontinuální forma, kdy ke krvácení již nedochází. Aby měly hormony pro tělo příznivý vliv, není to závislé na tom jestli ještě krvácíte, či už nikoliv
Dobrý den, využívám možnosti podání dotazu : jsem 6 rokem v přechodu, ze začátku mi gynekologem byly nasazeny léky na snížení návalů. Při změně gynekologa mi již nebylo doporučeno ne mé stavy brát další hormonální léčbu. Myslela jsem, že vzhledem k mému věku, se návaly budou snižovat, prozatím tomu tak není. Děkuji za zodpovězení mého dotazu(Milena)
Foto
Zkuste příroní prostředky, např. již zmiňovaný Sarapis soja či Červený jetel plus soja, v opačném případě, kdyby to nezabralo, se pokuste s gynekologem domluvit na hormální léčbě, pokud nebude jasný důvod, proč ji nemůžete dále užívat aon vám ji nebude chtít předepsat, buď změňte gynekologa, či se obraťte na jiného lékaře, například sexuologa či endokrinologa.

Dobrý den pane doktore, i když je mi 52 let, pořád mám celkem pravidelný menses, ale dostavují se změny nálad, bušení srdce, únava. Začala jsem užívat Sarapis soja, ale moc mi nepomáhá. Můžete mi doporučit jiný přírodní přípravek na menopauzu. Děkuji. (Jana Sotonová)
Foto
Někdy se stává, že potřebujete buď kombinaci s jinými prostředky, např. s přírodním progesteronem nebo např. výtažky s agnus castus, které jsou sice přírodní, hradíte si je sama, ale jejich výdej je u nás vázaný na lékařský předpis. Neo vyzkoušet samostatné fytoestrogeny bez mateří kašičky, např. Isoflavon či Červený jetel plud soja. Někkdy je možné vyzkoušet i doplňy stravy s drmkem, ale ty není vhodné užívat dlouhodobě z důvodu, že mohou mít nepříznivý vliv na játra
Dobrý den, mám 56 let, pořád nepravidelnou menstruaci, nemůžu spát a začínám mít problémy s vyšším tlakem je možné že je to příznak menopauzy. Připadám si v těchto letech jako "EXOT". Je to možné že i v těchto letech se to protahuje a nemám už klid. Děkuji Dana(Danka)
Foto
Ano, je to možné, je to totiž velice individuální. Doporučuji něco vyzkoušet z přírpdních prostředk, např. Sarapis soja, nebo při neúspěchu zvážit hormonální léčbu.

Dobrý den, je mi 55 let už přes rok jsem nedostala menstruaci a při pohlavním styku mě to hodně bolí, lubrikant nepomáhá, co byste mi doporučil, nesmím nic hormonálního. Děkuji. (Květa Pokorná)
Foto
Pokud byla menstruace více než před rokem, asi už opravdu byla poslední v životě. V tomto období se pochva mnoha žen stává křehčí, sušší a citlivější, při styku mohou prožívat nepříjemné pocity až bolestivost. Pokud chcete něco na přírodní bázi, je možné vyzkošet vaginální gel Phytosoya s přítomností fytoestrogenů, které pomáhají zlepšit výživu a stav poševní sliznice, nebo lze rovněž použit čípky s kyselinou hyaluronovu, která rovněž podporuje její hojení a hydrataci, např. Feminella hyalosoft. Pokud to nepomůže, je možná i lokální hormonální léčba estriolem, který je slabší estrogen a do oběhu se vstřebává jen minimálně. Nemusíte se jej bát ani tehdy, když jinak estrogeny brát nemůžete. V tabletách se používá jiný estrogen, který ej silnější a má trochu jiné vlastnosti.
Jsem kardiak (2 steny) řada léků na tlak a cholesterol štitnou žlázu. Mohu brát nějaký preparát na zmírnění příznaků menopauzy? (Ivana)
Foto
Můžete bez obav užívat kterýkli z přírodních prostředků a doplňků stravy, jakož i hormonální substituční terapii pod vedením lékaře. Akorát v případě, že by jste měla geneticky podmíněnou poruchu krevní srážlivosti, např. tzv. Leidenskou mutaci, taky by jste hormonální léčbu brát neměla
Je mi 52, můj gynekolog mi stále předepisuje antikoncepci, nejsem uz na ni stará. Jsem 20 let po operaci- prasklá cysta a pak následné odstranění vaječníku na 1 straně. Děkuji (Olina)
Foto
některé druhy antikoncepce se mohou používat i jako náhrada za chybějící hormony v přechodu. V 52 letech bych už ale zvažoval spíše přechod na jiný dru hormonální substituční terapie či vysazení hormonální léčby, případně zkusit i přírodní prostředky. Záleží ale i na tom, jestli jste měla provedeno densitometrické vyšetření, které prokáže, jestli nemáte řídnutí kostí. Pokud ano, určitá forma hormonální léčby je vhodná.
Dobrý den, je mi 52, mám časté návaly pocení. Lze tyto návaly nějak zmírnit?(Jana Pražáková)
Foto
Určitě ano, je možné vyzkoušet pupalku, šalvěj, čaje na klimakterium, jógu, zvláště tzv. jógu hormonální, ale i doplňky stravy- Sarpis plus, Isoflavon a další, a pokud to nepomůže, domluvit se s lékařem na vhodné hormonální léčbě.



Dobrý den, můžu se zeptat, zda v monopauze může ženu postihnout bolest kloubů či kostí a svalů? Děkuji za odpověď.(Ivana )
Foto
Ano, může. Většinou se ale objevuje ne hnde v perimenopauze, tedy před poslední menstruací v životě ženy, ale až za několik měsíců či let po ní.

Dobrý den, je mi 56 let, jsem v ranném stadiu menopausy (menstruci nemám zhruba něco přes rok) a začínám mít značné problémy s klouby (artroza), celkově s fyzickou kondicí i psychikou. Podle několika odborných lékařů mám zkusit hormonální substituci. Mám ale obavy, protože například prsa mám plné cyst ,také několik myomů v děloze. Jaký je Váš názor? Děkuji.(Edita)
Foto
Ve vašem případě bych nejdříve zkusil přírodní prostředky s fytoestrogeny, např. Sarapis soja či "Červený jetel plus soja", pokud by to nezabralo, tak bych zjusil některou z forem hormonální terapie pod vedením odborníka.
Dobrý den,jsem 2 roky po částečně hysterektomii,vaječníky mi byly ponechány,je mi 42 let.Je možné,ze by u mne začínala menopauza?Výše popisované příznaky na mne sedí,vždy jsem byla usměvava a ted mám pocit,ze je všemu konec.Může ovlivnit hysterektomii mého typu menopauzu,s tím ze by nastoupila dříve?Jak se bránit?Díky za odpověď.(Natalie)
Foto
Předčasná menopauza u vás skutečně v tomto případě může nastat. Hysterectomie na to může mít určitý, i když malý podíl. Je možné, že by situace nastala i bez ní. Navíc, když si uvědomíme, že poslední menstruace bývá od 49 do 51 let v průměru a problémy s přechodem se objevují již 6-7 let předem, nejedná se o předčasný přechod. Je možné, že pokud by jste ještě měla dlohu, tak by menstruace byla pravidelná. 
je mi temer 56 let - posledni menstruace byla pred 6 mesici. V milulych letech byla menses stale ridsi,ale krvaceni tak silne, ze i po praskach zastavujicich krvaceni jsem stale krvacela.Jaky na to mate nazor? dekuji miluse(miluse)
Foto
Pokud vše necháme běžet přirozeně a menstruace se sice dostavuje, ale jen občas, spíše po delší době, a jestliže tyto pauzy jsou delší než 2-3 měsíce, doporučuji ultrazvukovou kontrolu děložní sliznice, nebo-li endometria. Pokud tato po celou dobu narůstá, znamená to, že je pod vlivem estrogenů, akorát nedochází k ovulaci, takže tam chybí vliv progesteronu, a to může způsobit vyšší riziko vzniku rakoviny endometria. Proto při nárůstu sliznice v tomto případě se přikláním k vyvolávání menstruačního krvácení alespoň 1x za 2-3 měsíce. Pokud bude na ultrazvuku sliznice nízká, není potřeba s tím dělat nic.
Dobrý den, v současné době je mi 64 let a již 13 let jsem kompletně gynekologicky vyoperovaná. Celou tuto dobu až do dneška trpím skoro všemi negativními příznaky menopauzy, nejhorší jsou silné denní i noční návaly horka - přes den cca každou hodinu, v noci každé 2 hodiny. Vzhledem k tomu, že jsem téměř od 18 let věku skoro pořád brala nějaké hormony, ať už to byla antikoncepce, či v pozdější době do doby operace PROVERA, odmítla jsem po zákroku jakoukoliv hormonální léčbu a soustředila jsem se na různé přírodní preparáty. Ty však byly na můj organismus dosti slabé, téměř nepomáhaly, takže poslední rok neberu již na menopauzu vůbec nic. Mám pocit, že mě tento stav snad bude trápit až do hodně pozdního věku. Prosím, co by jste mi poradil na toto trápení. Děkuji Vám předem za odpověď.(Markéta)
Foto
Návaly horka a potu trvají u někoho jen pár měsíců, ale u někoho i několik let. Setkal jsem se v praxi i s případy, kdy tyto potíže trvaly i přes 20 let. Buďto zkusit z přírodních nějaké kombinace které jste ještě neměla, nebo se vrátit k hormonální léčbě. Pokud je tato nasazena správně a budete pod kontrolou odborníka, tak její přínos pro váš organizmus je rozhodně větší než riziko, které přináší. V opačném případě se obávám, že se budete zbytečně trápit nadále



Mam si nieco zohnat v lekarni, alebo musim navstivit lekara? Dik. Danka-52 rokov.(Danka Kubikova)
Foto
Záleží na tom, o co se jedná. Každopádně k lékaři by jste měla chodit alespoň 1x ročně na preventivní prohlídky. Pokud máte návly horka, potu, nervozitu, atd., můžete vyzkoušet některý z přírodních protředků, ale pokud budou potíže přetrvávat či budou závažnější, rozhodně bude lepší návštěva lékaře i mimo tuto pravidelnou preventivní péči.

JE VHODNÁ HORMONÁLNÍ SUBST. LÉČBA V PERIMENOPAUZE /44 LET/ NEBO SE PŘIKLÁNÍTE K NÁZORU NECHAT TO NA PŘÍRODĚ?(RADKA)
Foto
I tak, i tak. Je to velice individuální. Asi třetina žen nemá téměř žádné potíže, asi třetina má potíže, které se dají vydržet, ale poslední třetina má s tímto obdobím spojené tak závažné potíže, že se bez použití léčby neobejde. Někdy ale není hnutná ihned hormonální léčba, ale vystačíme si i s přírodními prostředky, např. výtažky z rotliny agnus castus, které jsou k dostání na lékařský předpis či doplňky stravy s mateří kašičkou, pylem či fytetrogeny a případně s nějakými dalšími minerály a stopovými prvky, např. Sarapis plus
Vyhořela bez energie dá se s tím něco dělat prosím(Jozefa Mutkovičová)
Foto
Příčin zde může být více. Každopádně by to chtělo vyšetřit hormonální hlediny ženských pohlavních hormonů a štítné žlázy. Pokud se bude jednat o hormonální příčiny spojené s klimakteriem, mohou pomoci doplňky strvy či lékařem nasazená hormonální léčba, někdy je ale nutná i psychoterapie či použití jiných léků, vše dle aktuálního stavu, nálezu a reakce pacienta.
Dobrý den pane doktore,je mi 60 let a stále mám návaly horka několikrát za den. Vyzkoušela jsem přírodní produkty,nic se nemění. Co mi můžete poradit. Dějkuji za odpověď,s pozdravem Jitka(Jitka S)
Foto
Pojem přírodní produkty je dost široký, nejčastěji se jedná o fytoestrogeny z jetele a soji, např. Isoflavon, nebo o přípravky s mateří kašičkou a pylem, či kombinaci mateří kašičky a pylu s fytoestrogeny, například Sarapis soja. Neví, co vše jste vyzkoušela a v jakém dávkování. Pokud nezabírá například mateří kašička a pyl, je vhofnější zvolit právě kombinaci s fytoestrogeny či při nesnášenlivosti mateří kašičky jen čisté fytoestrogeny, vše je ale nutné brát alespoň 1-2 měsíce, pokud ani to nepomůže, pak se musíte obrátit na gynekologa či endokrinologa a zkusit některou z forem hormonální léčby.
Dobrý den, od kolika let můžeme očekávat menopauzu?? Děkuji(Jarka K.)
Foto
Menouauza, nebo-li oslední menstruace v životě ženy v našich podmínkách nastává v průměru mez 49. až 51. rokem věku, přechodové potíže se ale mohou objevovat již 6-7 let před ní.

Baba Slováková

1 komentár:

  1. Chtěl jsem se zeptat jestli si myslíte že takove přípravky pro intimní život jsou dobré, užívat třeba v menopauze? Nebo by mě respektive zajímal váš názor na sex po 60let věku. Dekuji

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem vám všetkým za komentáre. Komentovať môžete i anonymne, bez google účtu. Pripojte však, prosím, aspoň krstné meno alebo pseudonym :)

Môžete sa prípadne pýtať i prostredníctvom e-mailu, rada vám zodopoviem na otázky: babieleta@gmail.com
Móda nemá vek! Zdraví Baba

TÉMY

TÉMY ČLÁNKOV:

Instagram